Min stepbräda från reebok

Funktionell träning med min stepbräda

Som maratonlöpare och skidåkare är det viktigt med funktionell träning. Ordet funktionell träning är ganska konstigt egentligen då det kan betyda nästan vad som helst. Men som jag använder det menar jag träning där du fokuserar på att stabilisera hela delen du tränar. Som ett exempel så gillar jag inte att göra benspark i en maskin på gymmet. Då tränar man bara lårmuskeln för sig. Istället väljer jag att göra utfallssteg, knäböj eller övningar med min step up bräda vilket jag ska prata mer om i detta inlägg.

Varför jag föredrar en Step up Bräda

Som ni förstår så är det tack vare att det blir mer av en funktionell träning. Ofta värmer jag upp med simpla uppsteg på stepbrädan, detta tränar då varenda liten ”mikromuskel” i benet. Det kommer inte ge dig maximalt stora och fylliga muskler, men det kommer göra dig bättre i sporter och aktiviteter istället! Så satsar man på att bli bodybuilder eller liknande är en stepbräda såklart helt fel väg att gå 🙂 Men för mig som vill bli snabb och uthållig i löpning, skidåkning och även andra sporter är det verkligen optimalt.

Varför köpa en dyr specialprodukt då kan man fråga sig, räcker det inte med en pall typ? Och ja, man kan säkert lösa det helt ok med vardagsprodukter, men det är riktigt smidigt att köpa en färdig och perfekt optimerad stepbräda. De är även extra säkra då de inte riskerar att glida iväg eller gå sönder helt plötsligt.

Min stepbräda från reebok

Ovanför är min trotjänare från Reebok som jag haft i många år nu. Det är så simpelt men samtidigt så bra. Jag kan verkligen rekommendera Reeboks stepbrädor också, såg även att den rekommenderas av sidan stepbräda.se!

Övningar

De övningar jag brukar göra är ofta improviserade, men jag kan sammanfatta huvuddragen i dem.

Uppvärmning: 100 step upp och ner

Utfall: Ena foten på brädan och andra nedanför. Sedan sänka knät till golvet. Här kan man också hålla i en vikt

Upphopp: Hoppa jämfota upp och ned på brädan.

Vader: Stå med tårna på kanten och höj och sänk dig. Det brukar krävas en vikt annars är det för lätt.

Vad gör ni för övningar på era stepbrädor? Kommentera gärna nedan eller hör av er till mig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *